dinsdag 27 februari 2018

Verenigingsleven in Mierlo

In de MooiGeldropMierloKrant van 21 februari 2018 schreef Basil Cuppen, raadslid voor D66 Geldrop-Mierlo, het volgende stuk over het verenigingsleven in Mierlo.

Als Mierlonaar ben ik trots op ons verenigingsleven. Er is veel variatie in het aanbod, er zijn veel mensen actief in verenigingen en elke vereniging heeft een locatie waar de activiteiten plaatsvinden.

Sinds vrijdag 2 februari weet ik dat dit wat genuanceerder ligt. Op die bewuste avond was ik aanwezig in het patronaat waar de initiatiefgroep ‘Natuurlijk Goed Mierlo’ leden van veertig verschillende Mierlose verenigingen had uitgenodigd om te praten over kansen, problemen en oplossingen.

Er zijn veel verschillende verenigingen in Mierlo, maar zijn die er over een paar jaar nog? Er zijn verenigingen die erg onzeker zijn of ze over een paar jaar nog bestaan. Een gebrek aan geld, aanwas van leden, jeugdleden en vrijwilligers worden als oorzaken genoemd.

Ook zijn er veel mensen actief in het verenigingsleven. Helaas zijn dit vaak wel dezelfde mensen. Natuurlijk is het geweldig dat deze vrijwilligers zoveel doen, maar worden ze niet overbelast?

Iedere vereniging heeft wel een locatie waar ze terecht kunnen, maar voldoen deze locaties nog aan de wensen die de verenigingen hebben? Zijn de locaties groot genoeg en misschien nog wel belangrijker: zijn de locaties nog betaalbaar?

Als D66’er vind ik dat de overheid niet de oplossing is voor alle problemen, wat niet betekent dat de gemeente niets moet doen. De gemeente kan wel faciliteren, meedenken en ondersteuning bieden op de vlakken waar de verenigingen de gemeente nodig heeft.

De gemeente doet al iets, zo ondersteunt de gemeente ‘Sjors Sportief’ en “Sjors Creatief”, waarbij kinderen verschillende activiteiten op sportief en cultureel gebied kunnen uitproberen. Maar de gemeente kan meer doen. Eén van de eerste zaken die de gemeente zo op kan pakken is het vergemakkelijken van de administratie voor subsidies. Komend jaar staat het subsidiebeleid op de agenda van de gemeenteraad. Maar ook het aanvragen van vergunningen voor activiteiten van verenigingen kan nog makkelijker. En heeft D66 meegewerkt aan een voorstel om leges voor evenementen voor verenigingen goedkoper te maken.

De initiatiefgroep ‘Natuurlijk Goed Mierlo’ wil graag dat de gemeente een onderzoek gaat doen naar de huisvesting van de verenigingen in Mierlo. Gezien het aantal betrokken verenigingen vind ik dat de gemeente zo’n onderzoek niet meer kán weigeren. We verwachten dat de initiatiefgroep snel naar de gemeente komt met een plan van aanpak. We kunnen dit punt dan direct na de verkiezingen oppakken.

Basil Cuppen
Gemeenteraadslid D66 Geldrop-Mierlo